LSI zoekwoorden: dit houdt het in

Benieuwd wat LSI zoekwoorden zijn en hoe je deze het beste in kunt zetten? In dit artikel leg ik je het uit. Spoiler: ik denk dat jij ze zelfs al hebt toegepast!

Primaire zoekwoorden, secundaire zoekwoorden.. Je kent het wel. Maar dan komt ineens de term “LSI zoekwoord” om de hoek kijken. Voordat jouw brein een 404 Error Page creëert, er is geen reden voor paniek. Want ik leg je in dit blog eenvoudig uit wat dit type zoekwoorden zijn.

Spoiler: jij gebruikt ze waarschijnlijk al zonder dat je dat weet!

Wat zijn LSI zoekwoorden?

LSI staat voor Latent Semantic Indexing. Het klinkt heel lastig, maar is het niet. Het betekent namelijk dat er zoekwoorden zijn die sterk in verband staan met je belangrijke zoekwoord (vaak primair of hoog in de lijst met secundaire zoekwoorden). Om het nog duidelijker te maken, hier een voorbeeld.

Een website biedt op maat gemaakte keukens aan. Begrijpelijk als deze aanbieder veel schrijft over keukens. Maar is dat het enige waar hij zich op moet focussen? Als zijn doelgroep op zoek is naar een nieuwe keuken, zoekt hij waarschijnlijk ook naar een nieuwe koelkast (LSI), nieuwe vaatwasser (LSI) en een stijlvol koffiezetapparaat voor in zijn nieuwe keuken (je begrijpt, ook een LSI’tje).

Een keuken bestaat namelijk niet alleen uit kastjes. De koelkast, vaatwasser en koffiezetapparaat zijn ook erg belangrijk. Het staat allemaal met elkaar in verband.

Heb je mijn artikel over deze te gekke linkbuilding tool al gelezen trouwens?

Hoe zet je LSI zoekwoorden in?

Als je keukens aanbiedt, wil je natuurlijk gevonden worden op zoekwoorden gerelateerd aan keukens. Het is leuk als je dan ook aangeeft dat je keukens genoeg ruimte bieden voor een koelkast, vaatwasser en andere accessoires. Maar als jij ze zelf niet aanbiedt, wil je er niet op gevonden worden. Nu zijn dit ook zoekwoorden met hoge concurrentie, dus ik verwacht niet dat een plaatselijke keukenboer ineens hoog zal ranken op “koelkast”. Maar toch.

Je hoeft geen aparte landingspagina voor de LSI zoekwoorden aan te maken als je dit niet zelf aanbiedt. Een blog voldoet dan veel beter. Ga je aan de slag met het LSI zoekwoord “koelkast”? Schrijf dan een blog over de verschillende typen koelkasten die momenteel populair zijn. Of hoe mensen hun huidige koelkast in de nieuwe keuken kunnen laten integreren. Zo neem je dit soort zoekwoorden, die op het eerste oog niet zo relevant zijn, toch mee in je content. En daar wordt niet alleen jouw bezoeker blij van, maar Google ook. Een echte win-win!

Draai niet door in het aantal LSI zoekwoorden

Bij keukens zijn er zoveel gerelateerde zoekwoorden dat je door de bomen haast het bos niet meer kunt zien. Draai niet te ver door met het aantal zoekwoorden die in verband staan met je aanbod. Een vijftal zoekwoorden zijn prima. Tien zou ook nog kunnen. Maar meer lijkt mij overbodig. Dan verschuift de focus naar jouw aanbod te veel naar LSI zoekwoorden. En dat levert hoogstens wat meer autoriteit op binnen Google, maar het kost je daarentegen ook net iets te veel tijd. Tijd die jij vast en zeker ergens anders in kunt steken.

Tristan
Tristan

Tristan is al heel wat jaren actief in de online marketing wereld. Vooral linkbuilding trok zijn aandacht, maar hij krijgt ook geen genoeg van content optimalisatie. Alles om hoger in Google te komen. Dat doet hij voor veel klanten in België en Nederland. Benieuwd wat hij voor jou kan betekenen? Stuur Tristan eens een berichtje!

Artikelen: 2