Deze tool is onmisbaar voor alle linkbuilding marketeers

Vergeet de Domein Autoriteit van MOZ en de Trust Flow en Citation Flow van Majestic. There's a new sherrif in town!

Ik ben zelf al jaren actief in online marketing. SEO, SEA, conversie optimalisatie.. Ik heb het allemaal gezien. En één specifiek onderdeel van online marketing bleef mijn aandacht trekken. Linkbuilding. Ik ben er diep in gedoken (in de tijd dat mensen daadwerkelijk startpagina’s gebruikten) en heb dus elke trend rondom linkbuilding gezien.

Nu ga ik je geen heel artikel geven over mijn mening omtrent linkbuilding. Kort, maar krachtig: zonder linkbuilding ga je het niet winnen binnen Google. En om jou een handje te helpen bij jouw reis naar de top van Google (of een andere zoekmachine) deel ik mijn favoriete tool met je. Mag ik je welkom heten, dit is Ahrefs.

Waarom ik al jaren gebruik maak van Ahrefs

Ahrefs is een veelgebruikte tool in online marketing. Het is de perfecte combinatie van alle gegevens die je van een website wil achterhalen. Het geschatte verkeer, de vindbaarheid, op welke zoekwoorden ze momenteel ranken en hoe ze dat in het verleden hebben gedaan.. Het kan allemaal niet op.

Ik ben zelf ook dol op Ahrefs. Waarom? Zonder Ahrefs is linkbuilding niet de moeite waard. Met Ahrefs kan ik namelijk het volgende:

  • Ik check de Domain Rating (afgekort “DR”). Deze score geeft de kwaliteit van het backlinkprofiel van een website weer.
  • Als extra kwaliteitscheck ga ik bij een website met hoge DR (25+) toch nog even wat dieper in op het backlinkprofiel. Van welke websites hebben zij een verwijzing gekregen? En zijn dit betrouwbare websites of voornamelijk spammy startpagina klonen?
  • Ik kijk hoe een website, waar ik een verwijzing op wil krijgen, momenteel vindbaar is. Sluiten de zoekwoorden waarmee ze momenteel ranken aan op het blog? Of merk je vrijwel direct dat het om linkbuilding onderwerpen gaat?

Dit punt kan nog wel wat extra aandacht gebruiken. Stel, ik wil een artikel op een bouwblog plaatsen. Als ik zie dat zij vindbaar zijn op “kleding heren online bestellen”, weet ik dat het blog niet uitsluitend over onderwerpen rondom de bouw gaat.

  • Daarnaast kijk ik ook nog even naar het geschatte verkeer. Hoe hoog een DR ook kan zijn, als een website geen verkeer heeft is het niet de moeite waard in mijn ogen.
Ahrefs Review

Gebruik jij nog geen Ahrefs? Shame on you!

Ahrefs is een betaalde tool. En de tarieven die ze rekenen zijn niet mals. Voor $179 heb je de standaard opties. Nu moet ik zeggen, voor die $179 krijg je veel meer dan je kan verwachten van allemaal goedkopere SEO tooltjes. Ahrefs is echt de top van de top als het om SEO tools gaat.

En toch snap ik dat het tarief je tegen kan staan om jouw Ahrefs avontuur te beginnen. Gelukkig hebben meer mensen daar last van en kun je tegenwoordig een account delen met meerdere mensen. Dan betaal je geen $179 per maand, maar “nog maar” een bedrag van rond de $40 of $50. En ik kan je vertellen: het is het meer dan waard.

Dat bedrag heb je er namelijk heel snel uit. Vooral bij linkbuilding. Zo kan een website op het eerste oog de moeite waard zijn. Je betaalt €200 voor een advertorial. Nice! Maar is het wel echt die €200 waard? Daar kan Ahrefs je dan weer meer over vertellen. Over de vindbaarheid van de website, bijvoorbeeld. Of het backlinkprofiel van deze website. Zijn ze nauwelijks vindbaar (en als gevolg dus weinig bezoekers) en hebben ze een zwak backlinkprofiel? Dan had je die €200 veel beter uit kunnen geven. Je ziet: zo terugverdient die $50.

Handig: een 7-day free trial

Ben je nog steeds niet overtuigd? Hmm.. Oké. Kan gebeuren natuurlijk. Daarom heb ik nog een laatste tip voor je om toch te kijken of Ahrefs interessant kan zijn voor jou. Je kunt namelijk een gratis (en vrijblijvend, niet geheel onbelangrijk) 7-day free trial bij Ahrefs aanvragen. Kost je niks, nada, noppes. En je kunt een week lang genieten van alle functies die Ahrefs te bieden heeft.

Die free trial kun je trouwens hier aanvragen, mocht je er interesse in hebben.

Tristan
Tristan

Tristan is al heel wat jaren actief in de online marketing wereld. Vooral linkbuilding trok zijn aandacht, maar hij krijgt ook geen genoeg van content optimalisatie. Alles om hoger in Google te komen. Dat doet hij voor veel klanten in België en Nederland. Benieuwd wat hij voor jou kan betekenen? Stuur Tristan eens een berichtje!

Artikelen: 2